ΤΟ ΑΝΑΦΟΡΙΚΟ ΩΡΟΛΟΓΙΟ
Το μοναδικό Μουσείο για την Αρχαία Ελληνική Τεχνολογία βρίσκεται Κατάκολο Ηλείας και αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα μουσεία της Ελλάδος και πιστεύω και πολύ σύντομα και του εξωτερικού,
Ο ΙΣΤΟΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
Ιδρυτής είναι ο μηχ. μηχανικός Κώστας Κοτσανάς, ιδρυτή του Μουσείου .
Ο ίδιος κατασκεύασε όλα τα εκθέματα χωρίς καμία ενίσχυση από δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα.
«Οι εφευρέσεις των αρχαίων Ελλήνων εξακολουθούν μέχρι και σήμερα να αποτελούν τα δομικά στοιχεία της σύγχρονης τεχνολογίας μας», δηλώνει στο GoodNews ο κ. Κώστα Κοτσανάς και συνεχίζει λέγοντας, «Η εξέλιξή σύγχρονης τεχνολογίας θα ήταν αμφίβολη χωρίς την υιοθέτηση της τεχνολογίας των αρχαίων Ελλήνων από τον δυτικό πολιτισμό», μας λέει ο δημιουργός ο οποίος είναι εκπαιδευτικός στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση έχει συγγράψει τρία βιβλία σχετικά με την αρχαία ελληνική τεχνολογία.
Έκθεση αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας (οδηγός εκθεμάτων), Τ.Ε.Ε.Α.ΠΗ. Πανεπιστημίου Πατρών, Πάτρα, 2007.
Αρχαία ελληνική τεχνολογία (οδηγός εκθεμάτων), αυτοέκδοση, Πάτρα, 2008, (ISBN: 978-9963-9270-2-9).
Γνωστές και άγνωστες πτυχές της αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας, Ίδρυμα Λανίτη, Λεμεσός Κύπρου, 2009. (ISBN: 978-9963-9270-2-9).
Αρχαία ελληνική τεχνολογία (οδηγός εκθεμάτων), αυτοέκδοση, Πάτρα, 2008, (ISBN: 978-9963-9270-2-9).
Γνωστές και άγνωστες πτυχές της αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας, Ίδρυμα Λανίτη, Λεμεσός Κύπρου, 2009. (ISBN: 978-9963-9270-2-9).
Το 2001 δημιούργησε τη μαθητική θεατρική ομάδα Κρεστένων που ασχολήθηκε με διάφορα θεατρικά είδη (θέατρο, κουκλοθέατρο, θέατρο σκιών, κ.ά.).
Κορυφαίες δημιουργίες της ομάδας ήταν η «Αναβίωση των Ηραίων», η «Αναπαράσταση του αρχαίου πεντάθλου» στο αρχαίο στάδιο της Ολυμπίας που κινηματογραφήθηκε δύο φορές από το κανάλι της κρατικής Γερμανικής τηλεόρασης ARD στα πλαίσια σχετικών ντοκιμαντέρ και η τετραλογία θεάτρου σκιών («Ο Καραγκιόζης στην αρχαία Ελλάδα», «Ο Καραγκιόζης αρχαίος Ολυμπιονίκης», «Ο Καραγκιόζης αρχαίος φιλόσοφος» και «Ο Καραγκιόζης ιεροφάντης») η οποία έχει αποσπάσει τέσσερα πρώτα βραβεία σε ισάριθμους «Αγώνες Ελληνικού Θεάτρου Σκιών» που διοργάνωσε ο Δήμος Πατρών το 2002, το 2004, το 2006 και το 2008.
" ΗΧΟΙ ΤΗΣ ΜΟΥΣΑΣ " ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ Κ. ΚΟΤΣΑΝΑΣ ΚΑΤΑΚΟΛΟ
Το Μουσείο Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας και στο Μουσείο Αρχαίων Ελληνικών Μουσικών Οργάνων και παιχνιδιών που λειτουργούν στο Κατάκολο υπό την αιγίδα του Δήμου Πύργου ππεριλαμβάνει 250 περίπου λειτουργικά ομοιώματα μηχανισμών και επινοήσεως του αρχαιοελληνικού τεχνολογικού θαύματος ( έρευνας, μελέτης και κατασκευής του Κώστα Κοτσανά) . Μας ξενάγησε η Μαρία , ένα ευγενικό κορίτσι, και μας εξήγησε όλες τις απορίες μας, στα Ελληνικά αλλά και συγχρόνως και στα Αγγλικά γιατί υπήρχαν και κάποιοι ξένοι τουρίστες ανάμεσά μας. Το μουσείο στεγάζεται σε δύο κτίρια, το ένα είναι δωρεάν της οικογένειας Λάτση το πατρικό, όπου υπάρχει η έκθεση "ΤΑ ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ".
Υπάρχει και στην Ολυμπία ένα παράρτημα με ίδια εκθέματα και το οποίο επισκεφτήκαμε. Μας υποδέχθηκε ο Μάριος, τον οποίο βρήκαμε να εξηγεί υπομονετικά στους ενθουσιασμένους τουρίστες πως λειτουργούσαν οι εφευρέσεις.
Η ΕΙΣΟΔΟΣ ΤΟΥ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΟΛΥΜΠΙΑ
Και υπάρχουν και οι περιοδεύουσες εκθέσεις του μουσείου που ταξιδέψουν σε Ελλάδα και Κύπρο.
Μέσα από την έκθεση με τα λειτουργικά ομοιώματα που δημιουργήθηκαν κατόπιν πολύχρονης ενδελεχούς έρευνας και μελέτης της αρχαιοελληνικής, λατινικής κι αραβικής γραμματείας, διαφόρων πληροφοριών αρχαιολογικών ευρημάτων, του κυρίου Κοτσανά, μαθαίνουμε μερικές από τις σημαντικότερες εφευρέσεις των αρχαίων Ελλήνων όπως:
Στον χώρο των τηλεπικοινωνιών:
ΠΥΡΣΙΑ ΚΑΙ ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ . Μία ιδιοφυής μέθοδος οπτικής μετάδοσης μηνυμάτων (γράμμα - γράμμα) μεταξύ υψωμάτων που απείχαν αρκετά χιλιόμετρα με συνδυαστικό σύστημα πυρσών που επινόησαν οι Κλεόξενος και Δημόκλειτος τον 3ο π.Χ. αιώνα. Το σύστημα μπορεί να χαρακτηριστεί ψηφιακό (πενταδικό των δύο bits), προδρομικό της σημερινής τεχνολογίας και μοναδική στο είδος του καταγεγραμμένη πρόταση παγκοσμίως μέχρι τον 16ο μ. Χ. αιώνα. Με απλοϊκή χρήση «πυρσείας» (προσυμφωνημένου μηνύματος) και δικτύου φρυκτωριών που επινόησε ο Παλαμήδης έγινε γνωστή, από το βοηθό του Σίνωνα, σε μια νύκτα η άλωση της Τροίας στις Μυκήνες (Αισχύλος, «Αγαμέμνων»).
.
Στον χώρο της ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑΣ
Ο πλανητικός εξομοιωτής του Ευδόξου.
Πρόκειται για έναν εξομοιωτή της φαινόμενης κίνησης των πλανητών. Επινοήθηκε από τον Εύδοξο τον Κνίδιο που προσπάθησε να προσομοιώσει την ανώμαλη κίνηση των πλανητών με το συνδυασμό κυκλικών κινήσεων που θεωρούνταν οι μόνες αποδεκτές τροχιές για την αέναη κίνηση.
Αποτελούνταν από δύο ομόκεντρες σφαίρες (ή δακτυλίους). Η εσωτερική σφαίρα εδραζόταν υπό γωνία στην εξωτερική σφαίρα και έφερε στον ισημερινό της τον πλανήτη.
Η ταυτόχρονη περιστροφή των δύο σφαιρών (δακτυλίων) με ίση συχνότητα αλλά αντίθετη φορά προκαλούσε την οκτάσχημη (8) κίνηση του πλανήτη με την ανύψωση (σμίκρυνση), τη βύθιση (μεγέθυνση) και την ανάδρομη κίνησή του.
Το όλο σύστημα εδραζόταν και περιστρεφόταν στην περιφέρεια μιας τρίτης σφαίρας και απέδιδε την αναπτυγμένη πολύπλοκη ανάδρομη τροχιά του πλανήτη.
ΣΤΗΝ ΠΟΛΙΟΡΚΗΤΙΚΗ ΚΑΙ ΑΜΥΝΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Όμως η μεγαλύτερη ώθηση στην πολιορκητική τέχνη πραγματοποιήθηκε από τους Μακεδόνες (το Φίλιππο Β΄, το Μέγα Αλέξανδρο και τους Επιγόνους) με την παραγωγή πανίσχυρων καταπελτών αλλά και την επινόηση εκπληκτικών σε σύλληψη και εντυπωσιακών σε αποτέλεσμα πολιορκητικών μηχανών. Τότε κατασκευάσθηκαν τα τρομερά «τεθωρακισμένα» της εποχής, όπως οι γιγάντιοι πύργοι πολιορκίας («ελεπόλεις»), οι πανίσχυροι στεγασμένοι «κριοί», τα αποτελεσματικότατα παλινδρομικά κρουστικά «τρύπανα», κ.ά.
Κορυφαίο επίτευγμα της εποχής υπήρξε ο πολυβόλος καταπέλτης των Ροδίων (ένας μηχανισμός συνεχούς, αυτόματης ρίψης βελών).
Ο λιθοβόλος καταπέλτης του Φίλωνος
(ο πρώτος μεγάλος λιθοβόλος καταπέλτης της ιστορίας)
Πρόκειται για έναν πανίσχυρο καταπέλτη που εκτόξευε λίθους σε μεγάλες αποστάσεις. Ήταν επινόηση του μηχανικού του Μεγάλου Αλεξάνδρου του Διάδη του Πελλαίου
ΤΟ ΗΣΙΟΔΕΙΟ ΑΡΟΤΡΟ
Πρόκειται για πανάρχαιο εργαλείο οργώματος του εδάφους που σχεδόν απαράλλαχτο εξακολουθούσε να χρησιμοποιείται μέχρι πρόσφατα. Αποτελούνταν από το μεταλλικό υνί (υνίς), το βαρύ δρύινο αλετροπόδι (έλυμα), το χειράλετρο (εχέλτη) που κρατούσε ο καλλιεργητής, το κυρτό σταβάρι (γύης) και το μακρύ τιμόνι (ιστοβοεύς) που έφερε το ζυγό που δενόταν στα ζώα του οργώματος. Στο «ελαφρύ» άροτρο το αλετροπόδι, το σταβάρι και το τιμόνι αποτελούνταν από ένα ξύλο.
ΠΗΓΕΣ: «Ησίοδος, Έργα και ημέραι»
Η ΚΟΥΠΑ ΤΟΥ ΠΥΘΑΓΟΡΑ "Η ΔΙΚΑΙΗ ΚΟΥΠΑ"
Πρόκειται για ένα έξυπνο κύπελο κρασιού που έφερε μια γραμμή που καθόριζε το όριο πλήρωσης και ένα αξονικό ή καμπύλο σιφώνιο. Όταν κάποιος το γέμιζε υπερβολικά η στάθμη του υγρού κάλυπτε το σιφώνιο και άδειαζε αυτόματα. Θεωρείται εφεύρεση του Πυθαγόρα (6ος αι. π.Χ.) που ήθελε να διδάξει τους μαθητές του την αναγκαιότητα τήρησης του μέτρου στις ζωές μας. Λέγεται και κούπα του δικαίου γιατί εκφράζει τις βασικές αρχές του δικαίου (της ύβρεως και της νεμέσεως). Όταν το μέτρο ξεπεραστεί (ύβρις) δεν χάνονται μόνο όσα ξεπέρασαν το όριο αλλά και όσα έχουν αποκτηθεί μέχρι τότε. ΠΗΓΕΣ: «Ήρων ο Αλεξανδρεύς, Πνευματικά»
Η έκθεση αυτή αναδεικνύει περίτρανα τον τεχνολογικό πλούτο του αρχαιοελληνικού πολιτισμού που αποτέλεσε την βάση της σύγχρονης τεχνολογίας μας.
ΕΥΓΕ στον δημιουργό γι΄αυτή την πολύτιμη πολιτιστική του πρωτοβουλία.
Κλειώ, Μπαλούμη Κλεονίκη για την Ομηρική Πολιτεία
ΜΟΥΣΕΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΟΤΣΑΝΑΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://kotsanas.com/
Από τις αρχές του 2018 λειτουργεί μόνιμο μουσείο Κοτσανά και στην Αθήνα, Πινδάρου 6, στο Κολωνάκι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστούμε για την ενημέρωση και πληροφορία αγαπητέ Γεώργιε!
Διαγραφή