Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ
Ο δάσκαλός του ο Αριστοτέλης του μετέδωσε την αγάπη του για τον Όμηρο
και ο ίδιος θεωρούσε την Ιλιάδα το απαραίτητο εγχειρίδιο για κάθε στρατιώτη.
Το είχε πάντα μαζί του με το σπαθί του.
Jean Léon Gérôme Ferris (1863-1930)
-'Aristotle tutoring Alexander'- -1895
Ο δάσκαλός του ο Αριστοτέλης του μετέδωσε την αγάπη του για τον Όμηρο
και ο ίδιος θεωρούσε την Ιλιάδα το απαραίτητο εγχειρίδιο για κάθε στρατιώτη.
Το είχε πάντα μαζί του με το σπαθί του.
Jean Léon Gérôme Ferris (1863-1930)
-'Aristotle tutoring Alexander'- -1895
Αλέξανδρος!
Ένας Ήλιος λαμπερός
γεννιέται και ανατέλλει σε όλο τον κόσμο!Η μεγάλη μορφή και προσωπικότητα της
ιστορίας κρυμμένη πίσω από τα σύννεφα της μικρονοϊκότητας και του
ανθελληνισμού !
Ο Αλέξανδρος ο βασιλιάς της
Μακεδονίας και στρατηγός των Ελλήνων είναι μία από τις πιο σημαντικές
προσωπικότητες που έζησαν σε αυτό τον πλανήτη …ίσως η σημαντικότερη που γνώρισε
ο κόσμος!
Ενέπνευσε εκατοντάδες
μεταγενέστερους να συγγράψουν μελέτες βιβλία μυθιστορήματα και κάθε είδους θέμα
με την ζωή του, τα επιτεύγματα του, και τις προθέσεις του που καλύπτουν όλο το
φάσμα της ανθρώπινης εμπειρίας.
Άλλοι έχουν εξαπολύσει κατηγορίες
εναντίον του και άλλοι έχουν πλέξει το εγκώμιο του. Δεν πρέπει να μας εκπλήττει
αυτή η ποικιλία των συγγραμμάτων αφού είναι ίδιο της ανθρώπινης φύσης τα μάτια να βλέπουν μόνο αυτό που
είναι έτοιμο τα μυαλό να κατανοήσει.Σήμερα όλοι οι λαοί αναγνωρίζουν την
Ελληνική ανωτερότητα στο κόσμο του πνεύματος και της γνώσης εκτός από του
ίδιους τους Έλληνες.
Ακούμε πολύ συχνά ότι η αρχαία Ελληνική ιστορία υπήρξε ένδοξη ελάχιστοι όμως είναι ικανοί να αιτιολογήσουν τις αιτίες της δόξας της.
Ακούμε πολύ συχνά ότι η αρχαία Ελληνική ιστορία υπήρξε ένδοξη ελάχιστοι όμως είναι ικανοί να αιτιολογήσουν τις αιτίες της δόξας της.
Την «ερατεινή Ημαθίας», κατά τον
χαρακτηρισμό του Ομήρου (Ξ 226), την Μίεζα διάλεξε διάλεξε ο Φίλιππος Β΄ για να
δημιουργήσει στη θέση του Ιερού των Νυμφών την Σχολή όπου ο μεγάλος φιλόσοφος
Αριστοτέλης θα
δίδασκε τον Αλέξανδρο και τους εταίρους
του.Πρώτος δάσκαλος του ήταν ο Λεωνίδας , θείος της Ολυμπιάδας ο οποίος δίδαξε
την εγκράτεια και την ασκητική ζωή στον μικρό Αλέξανδρο. Μαζί του άρχισε να
μαθαίνει αριθμητική, γεωμετρία και μουσική
«σχολὴν μὲν οὖν αὐτοῖς καὶ διατριβὴν τὸ περὶ Μίεζαν Νυμφαῖον ἀπέδειξεν (Φίλιππος Β΄ της Μακεδονίας), ὅπου μέχρι νῦν Ἀριστοτέλους ἕδρας τε λιθίνας καὶ ὑποσκίους περιπάτους δεικνύουσιν. ἔοικε δ’ Ἀλέξανδρος οὐ μόνον
τὸν ἠθικὸν καὶ πολιτικὸν παραλαβεῖν λόγον, ἀλλὰ καὶ τῶν ἀπορρήτων καὶβαθυτέρων διδασκαλιῶν, ἃς οἱ ἄνδρες ἰδίως ἀκροατικὰς καὶ ἐποπτικὰς προσαγορεύοντες οὐκ ἐξέφερον εἰς πολλούς, μετασχεῖν». Αναφέρει ο Πλούταρχος και συνεχίζει
«Αν,
λοιπόν, οι φιλόσοφοι καυχώνται ότι εξευγενίζουν και κάνουν προσαρμόσιμα τα
σκληρά και απαίδευτα στοιχεία του ανθρώπινου χαρακτήρα, εφόσον ο Αλέξανδρος
κατάφερε ν’ αλλάξει τη θηριώδη φύση πάρα πολλών φυλών, εύλογα θα μπορούσε να
θεωρηθεί φιλόσοφος.»
|
Επόμενος παιδαγωγός ήταν ο Λυσίμαχος από την Ακαρνανία. Η επίδραση που άσκησε στον Αλέξανδρο ήταν καθοριστική για την ζωή του. Τον μύησε στα Ομηρικά Έπη και ιδιαίτερα την Ιλιάδα. Στα παιχνίδια στο παλάτι ο Λυσίμαχος παρίστανε τον Φοίνικα ,ο Αλέξανδρος τον Αχιλλέα , ο Ηφαιστίωνας τον Πάτροκλο. Έτσι ο Αλέξανδρος αγάπησε τους ομηρικούς ήρωες και είχε ως πρότυπο τον Αχιλλέα. Η αγάπη του αυτή θα φανεί αργότερα όταν θα πατήσει το πόδι του στην Τροία, θα αποδώσει τιμές στον Αχιλλέα και τον Πάτροκλο και θα μεταφέρει μαζί του την ασπίδα που πήρε από τον ναό της Τροίας. Ο Λυσίμαχος επίσης του ξύπνησε το ενδιαφέρον για την ποίηση ,το θέατρο , και τις τέχνες.
Σε ηλικία 13 ετών ο Αριστοτέλης τον δίδαξε για 3 έτη φιλοσοφία, φυσικές επιστήμες, ιατρική κυρίως όμως ηθική και πολιτική.Έμαθε για όλες τις μορφές των πολιτευμάτων, ο ίδιος ο Αριστοτέλης ενδιαφερόταν περισσότερο για τον τρόπο άσκησης της εξουσίας, έτσι του μίλησε για την κοινωνία των ελευθέρων, που αργότερα θα την εφαρμόσει ο Αλέξανδρος στις επαφές που θα έχει με τις άλλες πόλεις της Ελλάδας. Το μάθημα της γεωγραφίας συνέβαλε στην εξέλιξη της εκστρατείας. Βοήθησε τον Αλέξανδρο η γνώση της μορφολογίας του εδάφους να παρατάσσει το στράτευμα με τον ιδανικό τρόπο. Η επιρροή που είχε από τον Αριστοτέλη ήταν τεράστια ώστε να πει: στον πατέρα μου χρωστώ το ζειν, στον διδάσκαλο μου το ευ ζειν. Όταν έγινε βασιλεύς, ο Αριστοτέλης συνέγραψε για τον Αλέξανδρο το έργο “Περί βασιλείας”. Ο Αλέξανδρος από ευγνωμοσύνη ξανάχτισε τα Στάγειρα την πατρίδα του μεγάλου φιλοσόφου που την είχε καταστρέψει παλαιότερα ο Φίλιππος.
Ο
Πλούταρχος αναφέρει ότι ο νεαρός Αλέξανδρος είχε φυσική κλίση στο διάβασμα και
τη λογοτεχνία και ήταν εξαιρετικά φιλομαθής. Το πρότυπο που ακολούθησε στη ζωή
του ήταν ο ομηρικός ήρωας Αχιλλέας και η παράδοση μάλιστα αναφέρει ότι συνήθιζε
να φυλά κάτω από το προσκέφαλό του την Ιλιάδα, την οποία μελετούσε συχνά και
θεωρούσε «εφόδιο πολεμικής αρετής». Τέλος, ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει στην
ενασχόληση του Αλεξάνδρου με τη φιλοσοφία η οποία του άνοιγε συνεχώς νέους πνευματικούς
ορίζοντες, που έσπευδε, όσο μπορούσε και ο ίδιος, να ανακαλύψει. Όμως, αν ο Αριστοτέλης του δίδαξε την ΛΟΓΙΚΗ ο Διογένης τον μύησε στην ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΗ ΤΡΕΛΑ.
Η
προσωπικότητα του Μ. Αλεξάνδρου, η πορεία του,
τα
πολεμικά του επιτεύγματα, η πολιτική του ευφυΐα και η λάμψη της προσωπικότητάς
του τον έκαναν θρύλο στο πέρασμα του χρόνου και στην μνήμη των λαών, που
κατέκτησε αλλά και στη μνήμη των λαών της Δύσης. Πολλά έργα γράφτηκαν
στηριζόμενα στη ζωή και στο έργο του Μακεδόνα βασιλιά, όπου η ζωή του και το
έργο του παρουσιάζονται με τρόπο μυθικό.
Οι
πτυχές της πολύπλευρης προσωπικότητάς του και τεκμηριώνουν το μεγαλείο της.
Τόλμη, Εξυπνάδα, Γενναιότητα, Εμπιστοσύνη, Αυτοπεποίθηση, Ενθουσιασμός, Επιμονή,Αποφασιστικότητα, Ευρύτητα πνεύματος
Επινοητικότητα, Διορατικότητα, Τιμή στους συντρόφους:
Τιμή στους αντιπάλους, Γνώστης ψυχολογίας στρατεύματος,Γνώστης ψυχολογίας πλήθους, Γνώστης ψυχολογίας αντιπάλων. Γνώριζε πολύ καλά από διοίκηση του ανθρωπίνου παράγοντα καθώς και των λειτουργιών που στοιχειοθετούν την ορθή και επιτυχημένη διοίκηση
Συγκεκριμένα:
Τόλμη, Εξυπνάδα, Γενναιότητα, Εμπιστοσύνη, Αυτοπεποίθηση, Ενθουσιασμός, Επιμονή,Αποφασιστικότητα, Ευρύτητα πνεύματος
Επινοητικότητα, Διορατικότητα, Τιμή στους συντρόφους:
Τιμή στους αντιπάλους, Γνώστης ψυχολογίας στρατεύματος,Γνώστης ψυχολογίας πλήθους, Γνώστης ψυχολογίας αντιπάλων. Γνώριζε πολύ καλά από διοίκηση του ανθρωπίνου παράγοντα καθώς και των λειτουργιών που στοιχειοθετούν την ορθή και επιτυχημένη διοίκηση
Συγκεκριμένα:
Εκλογή
του Σκοπού και Εμμονή σ’ αυτόν,Επιθετική Ενέργεια Ελιγμός, Επίθεση ισχυρού
τμήματος σε ασθενές του αντιπάλου,Συγκέντρωση,Αιφνιδιασμός.
Εάν
μελετήσουμε προσεκτικά όλη την εκστρατεία του Μεγάλου Στρατηλάτη θα δούμε ότι
ήταν γνώστης των κανόνων χρησιμοποιήσεως των μέσων ψυχολογικών επιχειρήσεων.
Ο
Αλέξανδρος δεν έγραψε.Ίσως να ήταν υπέρμαχος της
φιλοσοφικής ρήσης:"Κάνε κάτι που να αξίζει να γραφεί ή γράψε κάτι που
να αξίζει να διαβαστεί». Όμως διάβαζε και μελετούσε φαίνεται πολύ τα ήσυχα βράδια στη σκηνή.
Ποια
ήταν βιβλία που αγαπούσε ο Αλέξανδρος;
Σύμφωνα
με την παράδοση, ο Αλέξανδρος γεννήθηκε την ίδια νύχτα που ο Ηρόστρατος
πυρπόλησε τον ναό της Άρτεμης στην Έφεσο (356 π.Χ.) και ενώ οι μάγοι της πόλης,
βλέποντας την καταστροφή, έτρεχαν στους δρόμους και προμήνυαν την υποταγή της
Ασίας.
Οι
γονείς του ο Φίλιππος και η Ολυμπιάδα από τον χαρακτήρα των οποίων διαμόρφωσε
τη δική του προσωπικότητα, παίρνοντας από τον πατέρα τη στρατιωτική ικανότητα
και την ορθολογική σκέψη και από τη μητέρα την έντονη ρομαντική διάθεση, την
ορμητικότητα και την ισχυρή φαντασία.
Σε
ηλικία μόλις 16 ετών ο Αλέξανδρος κατέστειλε μια επανάσταση στη Θράκη,
εγκατέστησε στην περιοχή ανάμεικτους πληθυσμούς και ίδρυσε εκεί την πόλη
Αλεξανδρούπολη. Δασκάλους του είχε πολλούς, ανάμεσά τους και τον Αριστοτέλη,
στον οποίο οφείλει τον μεγάλο θαυμασμό του για τον Όμηρο και την ηρωική εποχή
της Ελλάδας. Ο Αριστοτέλης μάλιστα διασκεύασε για χάρη του την Ἰλιάδα, για να την
έχει στην εκστρατεία, κι αυτός την είχε πάντα μαζί του, και όταν κάποτε βρήκαν
στα λάφυρα του Δαρείου ένα πολυτιμότατο κιβώτιο και τον ρώτησαν τι θα άξιζε να
βάλουν μέσα, αυτός απάντησε ότι μόνο η Ἰλιάδα ήταν άξια να πάρει θέση εκεί.
Γιατί
διάβαζε τα βράδια στην σκηνή του τα Ομηρικά Έπη
ο
μεγαλύτερος στρατηγός όλων των εποχών;
Τι
αντλούσε από αυτά;
Έμπνευση,
γνώση, δύναμη, διαύγεια, αφοβία, ποιητική δημιουργία,ομορφιά, ισχυρά
αρχέτυπα,τον λόγο,
την σύνδεση με τον Σκοπό,την Πρωταρχική Πηγή
και την Έμφυτη Πρωτογενή Ευφυία
την σύνδεση με τον Σκοπό,την Πρωταρχική Πηγή
και την Έμφυτη Πρωτογενή Ευφυία
Γιατί ο
άνθρωπος τρέφεται με τα 4 στοιχεία:
Νερό, γη στερεά τροφή,αέρα αναπνοή και φωτιά, πνεύμα νοητικές παραστάσεις γραπτού και προφορικού λόγου.Δεν είναι να μας εκπλήσσει το γεγονός ότι ανάμεσα στην απέραντη ανοησία και την άνοδο της ασημαντότητος επιπλέουν και κλωνοποιούνται τόσο ευτελείς αχυράνθρωποι.Ο Αλέξανδρος "κοιμόταν" αγκαλιά με τον Λόγο και την Φωτιά και σφυρηλατούσε την Συνείδηση και τα Όπλα του τα Ηφαστειακά.
Γι΄ αυτό υπήρξε ακατανίκητος!
Νερό, γη στερεά τροφή,αέρα αναπνοή και φωτιά, πνεύμα νοητικές παραστάσεις γραπτού και προφορικού λόγου.Δεν είναι να μας εκπλήσσει το γεγονός ότι ανάμεσα στην απέραντη ανοησία και την άνοδο της ασημαντότητος επιπλέουν και κλωνοποιούνται τόσο ευτελείς αχυράνθρωποι.Ο Αλέξανδρος "κοιμόταν" αγκαλιά με τον Λόγο και την Φωτιά και σφυρηλατούσε την Συνείδηση και τα Όπλα του τα Ηφαστειακά.
Γι΄ αυτό υπήρξε ακατανίκητος!
Ο
μεγάλος διδάσκαλος του ήταν ο Όμηρος και το μεγάλο σχολείο για τον μεγάλο
ηγέτη, τα Έπη τα Ομηρικά .
Αν ήταν
για τον Αλέξανδρο ικανά και
στάθηκαν οδηγοί και δύναμη γνώση έμπνευση διδασκαλία για μας είναι κάτι παραπάνω από
απαραίτητα σε σύνδεση με τη πρωταρχική πηγή.
Αλέξανδρος
και Ομηρικά Έπη
Φιλοσοφία
Γνώση και Δύναμη
Αστραία
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΜΕΛΕΤΗΣ & ΔΙΑΔΟΣΗΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ
ΝΟΜΟΥ ΗΜΑΘΙΑΣ
6 Φεβρουαρίου 2011
στην Μίεζα στην Σχολή του Αριστοτέλους
Η προγραμματισμένη ομιλία δεν πραγματοποιήθηκε λόγω μεγάλης διάρκειας της ομιλίας του πρώτου ομιλητή
Eugène Delacroix,
Ο Αλέξανδρος δίνει εντολή να τοποθετήσουν σε χρυσό κιβώτιο τα έργα του Ομήρου, 1841-1846. Τοιχογραφία. Παρίσι, Ανάκτορα του Λουξεμβούργου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Όλα είναι δρόμος... αρκεί να είναι ένα μονοπάτι με καρδιά