Παρασκευή, 4 Απριλίου 2014

Άνδραν Πολύτροπον


Οδυσσέας Άργος

α  Οδυσσείας....τον άνδρα που γνώρισε πολλές πολιτείες και σκέψεις ανθρώπων,  3
Η ΕΝΩΣΗ ΑΠΑΝΤΑΧΟΥ ΙΘΑΚΗΣΙΩΝ παντού αναζητά

Φθάνοντας  στο μέγαρο Θεμιστοκλέους , επι της συνώνυμης οδού, όπου στεγάζεται η «ΕΝΩΣΗ ΤΩΝ ΑΠΑΝΤΑΧΟΥ ΙΘΑΚΗΣΙΩΝ», σκέφτηκα ότι το όνομα δεν είναι καθόλου τυχαίο, και το θεώρησα Διοσημικό.
Στην είσοδο της αίθουσας με υποδέχτηκε το άγαλμα του Οδυσσέα και μία επιγραφή αναρτημένη στο τοίχο, δανεισμένη από την ραψ. α στιχ. 3 της ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ.
"….πολλῶν δ’ ἀνθρώπων ἴδεν ἄστεα καὶ νόον ἔγνω," 
                                        
Προσπάθησα να αφουγκραστώ τα αισθήματά μου  αφού ένοιωσα κατά κάποιο τρόπο σαν τον Τηλέμαχο στην συνέλευση των Ιθακησίων που ο ίδιος ζήτησε.

Ο κόσμος είχε ήδη μαζευτεί και η κα Λίτσα Κοντορλή άρχισε την ομιλία της.
«….Όλα αυτά τα χρόνια, , πέρασα πολλά, με πολέμησαν, πάλεψα, απογοητεύτηκα, πικράθηκα, πόνεσα, έκλαψα, αλλά  δεν τα παρατώ, 
ΔΕΝ ΘΑ ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΩ ΠΟΤΕ ΤΟΝ ΟΔΥΣΣΕΑ….». 

Η έναρξη του λόγου της σε συνδυασμό με την σεμνή παρουσία της , την αμέριστη αφοσίωση της αλλά και τις  επιστημονικές γνώσεις της που  είχε την γενναιόδωρη διάθεση να μοιραστεί μαζί μας μαγνήτισαν την προσοχή μου   και την σκέψη μου, και δεν έχασα ούτε λέξη από την διάλεξη της. Ο θαυμασμός μου γι΄αυτή την γυναίκα είναι μεγάλος καθώς και για τον αξιόλογο σύντροφό της τον κον Παπαδόπουλο, εξαιρετικοί άνθρωποι και οι δύο και υπέροχοι επιστημόνες.
Πόσο λείπουν από την ζωή μας τέτοιοι άνθρωποι σε όλους του τομείς του κοινωνικου ιστού, και πόσο διαφορετικά θα ήταν τα πράγματα.
Η κα Λίτσα  Κοντορλή μας παρουσιάσε το έργο της  και μας εξήγησε με επιστημονικές αναφορές και τρανταχτά επιχειρήματα  με φωτογραφίες αναλύσεις  από τα ευρήματα στο ανάκτορο του Οδυσσέα.
Μας έδειξε φωτογραφίες από το ανάγλυφο  πλοίο  που υπάρχει στην ανατολική Πύλη, ένα στενόμακρο καμπύλο κύτος, όπως φάνηκε και καταγράφηκε  από τον δορυφόρο geoeye , τον Σεπτέμβριο του 2008. Στην πλώρη ένα υδρόβιο πτηνό  ενώ στην πρύμνη το τιμόνι καταλήγει σε  μία σφαιρική κεφαλή που ακουμπά στο κεφάλι ενός ανδρός που κρατά το τιμόνι, ενώ η Σκύλλα έχει τυλίξει τα πλοκάμια της γύρω από το πλοίο. 16 μέτρα το μήκος του και 10 το πλάτος.
Στην Ανατολική πύλη , πανομοιότυπη με την πύλη των Λεόντων στις Μυκήνες  φαίνεται μία κουκουβάγια που στα πόδια της πετά ένας αετός.
Στο ανάκτορο βρέθηκαν πιθάρια που στηρίζοντα με το ίδιο τρόπο  με αυτά  της Πύλου δηλαδή σε τοιχάρια φτιαγμένα με μικρούς λίθους.
Εντυπωσιακή επίσης η εικόνα από την  υπόγεια σπηλαιώδη αποθήκη, όπου εικάζεται ότι  εκεί πήγε η Ευρύκλεια να εφοδιάσει το πλοίο του Τηλέμαχου . Δύο εξωτερικές σκάλες η μία είναι Δυτική σκεπαστή  και ανεβαίνει στα ψηλά δώματα και η άλλη είναι Νότια.Αυτές οι μεγάλες σκάλες  σημειοδοτούν πρόκειται για ένα μεγάλο ανάκτορο δημόσιο κτίριο ή παλάτι όπου πηγαινοέρχεται κόσμος και υπάρχει έντονη κοινωνική ζωή.
Το τριμερές ιερό της Αθηνάς  ίσως είναι της Αρετώνης όπου προσέφυγε η Πηνελόπη για να παρακαλέσει  για τον Οδυσσέα. Το Κυκλοτερές όπου βρέθηκε η πινακίδα του Οδυσσέα  με χαραγμένο ένα πλοίο. Επίσης βρέθηκαν πολλά αγγεία  αλλά   και αντικείμενα από χαλκό με κασσίτερο, ενδεικτικά της  Μηκυναϊκής Εποχής , όπως μας εξήγησε ο   μεταλλειολόγος του ΕΜΠ  κος  Γεωργακέλλος. Διότι η ανάμειξη Χαλκού με ψευδάργυρο, ο ορείχαλκος είναι νεώτερης εποχής. Όλα αυτά μαζί με διάταξη και την κοπή των ογκόλιθων του τείχους της Ακρόπολης, οι ομοιότητες με τις  αντίστοιχες ακροπόλεις  της Πύλου  Τίρυνθας και των Μυκηνών,  μας δείχνουν ολοφάνερα ότι πρόκειται για ανάκτορο της εποχής του Ομήρου.
Η κα Λίτσα Κοντορλή  τελειώνοντας  την ομιλία της, μας  μετέφερε την αγωνία της για την  κατάσταση που επικρατεί στον χώρο , αφού δεν δόθηκε ακόμη η άδεια για περαιτέρω ανασκαφές, με  κίνδυνο να καταστραφούν κάποια πολύτιμα  στοιχεία αλλά και να κλαπούν, αφού ο χώρος δεν φυλάσσεται. (ευτυχώς δόθηκε τουλάχιστον η άδεια για περίφραξη).  Η ανησυχία της επίσης είναι μεγάλη για  όλα τα ευρήματα που έχουν   περισυλλέξει και βρίσκονται σε  κιβώτια  σε αποθήκες και αυτά με κίνδυνο να  καταστραφούν αφού δεν έχουν συντηρηθεί.
Έκλεισε την διάλεξή της με μία προτροπή  και ευχή να πάψουν οι Ιθακήσιοι να ερίζουν μεταξύ τους και επιτέλους να συσπειρωθούν και να συμφιλιωθούν, με μία αναφορά στον Γκαίτε.

Η Ποίηση και το Δράμα των Ελλήνων ήταν ο Πολικός Αστέρας του για την ανεύρεση του κόσμου, του ανθρώπου, της ζωής, του εαυτού του:
«Κάποιος έλεγε: "Γιατί ασχολείστε τόσο επίμονα με τον Όμηρο; Έτσι κι αλλιώς, δεν τον καταλαβαίνετε". Σ' αυτό,θα απαντούσα: Ούτε τον ήλιο τον καταλαβαίνω, ούτε το φεγγάρι, ούτε τ' άστρα. Ωστόσο περνούν ψηλά, πάνω από μένα και, καθώς τα αντικρύζω και βλέπω την θαυμαστά ρυθμισμένη τροχιά τους, αναγνωρίζω σ' αυτά τον εαυτό μου και συλλογίζομαι μήπως θα μπορούσα να φτιάξω κι εγώ κάτι» 
Κλειώ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Όλα είναι δρόμος... αρκεί να είναι ένα μονοπάτι με καρδιά