Δευτέρα, 3 Φεβρουαρίου 2014

Αλεξανδρινές Ανταύγειες

Η νέα βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας

 Ιστορικών   Ανεμοστρόβιλων 
σε  Προμηθεϊκές  Πολιτείες
Οι περισσότεροι από όσους ως τώρα έχουν μιλήσει από το βήμα αυτό συνηθίζουν να επαινούν εκείνον, ο οποίος στον νόμο που διέπει την ταφή των νεκρών πρόσθεσε την διάταξη αυτή περί επιταφίου λόγου, γιατί θεωρούν ότι αξίζει τον κόπο να απονέμεται μια τέτοια τιμή στους νεκρούς των πολέμων κατά τον ενταφιασμό τους. Σε μένα εν τούτοις θα φαινόταν ότι είναι προτιμότερο, οι τιμές που απονέμονται σε άνδρες, οι οποίοι αναδείχθηκαν γενναίοι με τα έργα τους, να εκδηλώνονται και αυτές με έργα μόνο, όπως είναι π.χ. αυτές, τις οποίες τώρα βλέπετε γύρω από τον ενταφιασμό τους, που έγινε δημοσία δαπάνη, και όχι να εξαρτώνται οι αρετές των πολλών από την ικανότητα ή την ανικανότητα ενός ανθρώπου, να κανονίζεται δηλαδή η περί αυτών εκτίμηση των ακροατών από την ευφράδεια ή μη ευφράδεια του ρήτορα.
Γιατί είναι δύσκολο πράγμα να μιλήσει κανείς αντικειμενικά (χωρίς δηλαδή να πει ούτε λιγότερα ούτε περισσότερα από ό,τι πρέπει) για κάποιο θέμα, για το οποίο είναι δύσκολο να εξακριβωθεί και αυτή ακόμα η απλή ιδέα, ότι τα λεγόμενα από τον ρήτορα είναι αληθινά. Γιατί ο ακροατής, ο οποίος γνωρίζει τα πράγματα και είναι ευνοϊκά διατεθειμένος προς αυτούς που τα έπραξαν, θα σχημάτιζε ίσως την ιδέα, ότι αυτά εκτέθηκαν κάπως κατώτερα από ό,τι αυτός γνωρίζει και επιθυμεί, ενώ αντίθετα, όποιος τα αγνοεί, θα σκεπτόταν ότι μερικά εκτέθηκαν αρκετά μεγαλοποιημένα, και αυτό από φθόνο, τον οποίο δοκιμάζει ο άνθρωπος, όταν ακούει κάτι το οποίο υπερβαίνει τις δικές του φυσικές δυνάμεις. Γιατί οι άνθρωποι ανέχονται τους επαίνους που λέγονται για άλλους μόνο εφόσον κάθε ακροατής έχει τη γνώμη, ότι και αυτός είναι ικανός να πράξει κάτι από αυτά που ακούει. Ενώ για κάθε τι, το οποίο είναι ανώτερο από τις δυνάμεις του, αισθάνεται δια μιας φθόνο και δυσπιστία. Εφόσον όμως οι πρόγονοί μας έκριναν ότι με αυτόν τον τρόπο πρέπει να γίνονται τα πράγματα αυτά, πρέπει κι εγώ να ακολουθήσω το έθιμο αυτό και να προσπαθήσω να ικανοποιήσω την επιθυμία και την γνώμη του καθενός σας όσο μπορέσω περισσότερο.
Θα μιλήσω πρώτα πρώτα για τους προγόνους μας. Γιατί είναι δίκαιο, αλλά συγχρόνως και πρέπον, σε μια τέτοια περίσταση, κατά την οποία θρηνούμε και εγκωμιάζουμε τους νεκρούς μας, να τους απονέμεται η τιμή αυτή να μνημονεύονται πρώτοι. Γιατί δεν υπήρξαν ούτε μια στιγμή, κατά την οποία να έπαυσαν να κατοικούν την χώρα αυτή, και χάρις στην ανδρεία τους διαφύλατταν την ελευθερία της από γενεά σε γενεά μέχρι των ημερών μας και μας την παράδωσαν ελεύθερη.

Λόγοι του Περικλή  κορυθαίολου ανδρός  στο επιτάφιο λόγο του.
Αγαπητοί μου φίλοι και φίλες σας χαιρετώ.
Ως  σύγχρονη γυναίκα  του σήμερα απόγονος υπέροχων γυναικών και καταπληκτικών ανδρών  ενώνοντας και συνδέοντας το χθες το σήμερα και το αύριο  καταθέτω το όραμα για την  υλοποίηση της Ομηρικής Πολιτείας  και την  προκήρυξη  ενός διαγωνισμού.
 Ο  διαγωνισμός  του  τόξου , είναι ένας  διαγωνισμός  που  προκηρύχθηκε στις 22 Δεκεμβρίου του 2013, το χειμερινό ηλιοστάσιο  με σκοπό την διάδοση  την μελέτη  των Ομηρικών Επών, την δημιουργία της Ομηρικής Πολιτείας σε ουμανιστικό, πολιτιστικό πρακτικό και εργασιακό επίπεδο και την ίδρυση του συλλόγου των Ομηριστών που θα συντονίσει  και  θα στηρίξει  το έργο  σε όλα  τα επίπεδα. Αποτελεί  συνέχεια  όλης της   κατάθεσης  και  της  ενασχόλησης   της  ομηρικής ομάδας  που τα τελευταία 6  χρόνια και συγκεκριμένα από τον  Φεβρουάριο του 2008   ανέβασε και παρουσίασε τα Ομηρικά Έπη στο διαδίκτυο με ένα πρωτότυπο  βιωματικό  τρόπο.
Ο διαγωνισμός  αφορά το καλύτερο έργο άρθρο μελέτη με θέμα “Ο διαγωνισμός του τόξου”  στην Οδύσσεια και είναι η πρώτη φορά που γίνεται αυτός ο διαγωνισμός με αυτό το θέμα από τότε που γράφηκαν τα Ομηρικά Έπη.Το άρθρο θα  πρέπει να περιέχει  12000 περίπου λέξεις και θα συνδέει τα κάτωθι ερωτήματα σε ολοκληρωμένη  συμπεριεκτική απάντηση:
1.Πόσοι και ποιοι είναι οι σταθμοί  νησιά του Οδυσσέα, τι συμβολίζουν μαζί με τους πελέκεις, και  τα ονόματα των μνηστήρων σε συλλογικό και προσωπικό διαχρονικό επίπεδο ερμηνείας;
2.Ποιος ο ρόλος του Ερμή και της Αθηνάς στη διαδρομή του Οδυσσέα;
3.Ποιο  είναι το  άνομο των μνηστήρων των δούλων τους και η ετυμηγορία του Οδυσσέα;
4. Είχε δικαίωμα ο Οδυσσέας να τους σκοτώσει;
5. Γιατί δεν απευθύνθηκε πρώτα στον λαό της Ιθάκης ;
 6. Ποια είναι η πρόταση του Ομήρου  για ειρήνη στη σύγχρονη εποχή;
Το άρθρο  δεν είναι εύκολο,  απαιτεί  ιδιαίτερο χειρισμό  αλληγορικής  αντιληπτικής  και συνδετικής ικανότητας  και σύγχρονης ερμηνείας που υπερβαίνει   τον  μέσο όρο ακόμη και της  καθιερωμένης κατεστημένης   διανόησης   αυτών που θέλουν να σκοτώσουν τον  Όμηρο σε  πανεπιστημιακές  δογματικές  τυπολατρείες   ,όπως αποφαίνονται στο εξαιρετικό τους βιβλίο οι DAVIS HANSON AND JOHN HEATH.
 «Ποιος σκότωσε τον  Όμηρο»

 Ο χρόνος  είναι λίγος . Η προσθεμία τελειώνει την εαρινή ισημερία  .Το χρηματικό ποσό των 500 ευρώ είναι το ελάχιστον που μπορεί να υποσχεθεί και να εγγυηθεί η ομηρική ομάδα ως ηθική επιβράβευση και αμοιβή για μια τόσο κοπιαστική εργασία. Δεν ακολουθήσαμε την κλασσική  οδό, δηλαδή την προκήρυξη του διαγωνισμού μέσα από ένα επίσημο φορέα  και συλλόγου. Πρώτον γιατί δεν υπήρχε αυτός ο φορέας, δεύτερον γιατί θέλαμε να είναι τελείως  καινούργιος και καθαρός  και να δημιουργηθεί  μετά με την συμμετοχή  νέων ανθρώπων από την Αρχή ξανά και, βεβαίως   γιατί δεν ακολουθούμε πάντα την πεπατημένη οδό αλλά μερικές φορές και την λιγότερη  περπατημένη.
Η διαχειριστική ομάδα, Μπαλούμη Ευαγγελινή, Μπαλούμη Κλεονίκη, Ηλίας Σκαλτσάς  Διονύσιος Φραγκεδάκης  είναι και η κριτική επιτροπή μαζί με τον Δ. Βαρβαρήγο  που συμμετέχει ευγενώς, φυσικά και η απήχηση στο κοινό. Όλες οι συμμετοχές  θα αναρτηθούν  για να υπάρξει απόλυτη διαφάνεια,  για  να συζητηθούν και να σχολιασθούν  στο χρονικό διάστημα των 3 μηνών μετά την εαρινή ισημερία  μέχρι το τελικό αποτέλεσμα  και την ψηφοφορία  που θα λάβει χώρα στο θερινό ηλιοστάσιο.
Παραλλήλως και για λόγους στήριξης   της  ιδέας   και μόνο,  πλαισιώνουν τον διαγωνισμό παλαιοί και νέοι καταξιωμένοι καλλιτέχνες και δημιουργοί με έργα τους ποιήματα άρθρα βιβλία μουσική συνεντεύξεις   σκέψεις  ιδέες  προτάσεις τους  γύρω  από τα Ομηρικά Έπη και την Ομηρική Πολιτεία.
Από μέρους της επίσημης πολιτείας δεν τρέφουμε μεγάλες προσδοκίες για την υποστήριξη του έργου σε αντίθεση με τον ευφάνταστο συγγραφέα των προσδοκιών Κάρολο Ντίκενς. Η επίσημη πολιτεία μέχρι τώρα απέδειξε πως δεν είχε την δυνατότητα  ή, την βούληση να κάνει κάτι  προς  αυτή την κατεύθυνση  λόγω ηθικής και χρηματικής χρεωκοπίας  και φυσικά  τα έξοδα που έγιναν για τους Ολυμπιακούς αγώνες και οι εγκαταλελειμμένες   εγκαταστάσεις που θα μπορούσαν  να στεγάσουν το όραμα  της Ομηρικής Πολιτείας συνηγορούν μάλλον  στην δεύτερη υπόθεση. Άλλωστε είναι πολύ απασχολημένη με τα  σκάνδαλα των  μανδαρίνων της και πολύ ικανοποιημένη που πατάσσει την φοροδιαφυγή  συλλαμβάνοντας  τον περιπτερά που δίνει τσίχλα χωρίς απόδειξη και την ψιλικατζού που δίνει μισό κομμάτι ψωμί  στον σύγχρονο Άγιάννη και δεν το δηλώνει στην εφορία. Την αφήνουμε απερίσπαστη στο θεάρεστον κυβερνητικό έργο  να εκτελεί  υπάκουα και υπήκοη τις εντολές και διαταγές των  δανειστών της και των   ηγεμόνων κυρίων της.
Θέλουμε να πιστεύουμε , ευελπιστούμε  πως ο Νέστορας, ο Μενέλαος ο Τηλέμαχος  η Ελένη  η Ευρύκλεια ο  Κύκλωπας ο Έκτορας η Εκάβη οι Σκύλλα και η Χάρυβδη μπορούν να συγκριθούν και να συναγωνισθούν επαξίως  με  το τρενάκι του  τρόμου, τον συμπαθή  Μίκι , Ντόναλντ , τον Γκούφη και τις άλλες χαριτωμένες φιγούρες της   μαγικής  Ντίσνευλαντ και να τις ξεπεράσουν.

Στην χώρα των θεών και των ημίθεων και των ηρώων
και των φιλοσόφων και των ακαταμάχητων στρατηγών της
και  ξεχωριστών πολιτικών ανδρών της.
Στην χώρα της πολιτική οξυδέρκειας, της στρατηγικής ευφυίας,  τηςεπιστημονικής σκέψης,
 της Ποίησης, του Έρωτα και του Λόγου.
Στην χώρα που έφτιαξε Παρθενώνες,  Δελφούς,
Ολυμπιακούς αγώνες, μηχανισμούς Αντικυθήρων και Ολύμπους κατοικίες Θεών.
Στην χώρα του Ήλιου  Ανίκητου Παντοκράτορα,
την  Ελλάδα του Χθες, του Σήμερα και  του Πάντα!
Με πράξεις τιμούμε τους ήρωες νεκρούς μας και τους Αθάνατους προγόνους μας !
Με Πράξεις  και Λόγους σοφίας, γενναιότητας
ανδρείας και αρετής!

Στέκομαι  σήμερα  εδώ ανάμεσα στο χθες και στο αύριο και ίσως στο πουθενά και αναρωτιέμαι
  αν η Υπατία ήταν σήμερα εδώ  ανάμεσα μας  τι θα κάναμε; Πόσο κομμάτια θα την  κάναμε ταίζοντας παλαιούς και νέους  πάσης φύσεως  φονταμενταλισμούς;
Απαντώντας στο ερώτημα αυτό  καταθέτω την πρόταση για την Ιδέα της Ομηρικής Πολιτείας
και αφιερώνω  το έργο  μου  προς τιμή της, στο απόηχο της  στην ανταύγεια  της   στην αντανάκλαση της στον ομηρικό ανεμοστρόβιλο της  γιατί  όπως  αγόρευσε και ο Περικλής με έργα πρέπει να τιμούμε τους  νεκρούς μας καθώς και  με  τα σωστά λόγια.
Ευχαριστώ  τους  διοργανωτές της σημερινής εκδήλωσης    για την φιλοξενία και όλους σας για την προσοχή σας.

Σας ασπάζομαι Αστραία
 Ομιλία  στο σύλλογο Προμηθέας  Πυρφόρος
εκδήλωση για την Υπατία
 2 Φεβρουραρίου 2014

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Όλα είναι δρόμος... αρκεί να είναι ένα μονοπάτι με καρδιά