Τετάρτη 15 Ιανουαρίου 2014

Ωδή στον Αλέξανδρο

Ο δικός μας Αλέξανδρος είναι νέος,  έφηβος πάντα στη καρδιά με τζιν  παντελόνι, μποτάκια αθλητικά και τραγουδά   σε λιβάδια  που δεν δακρύζουν.... ομηρικά
ALEXANDER ROCK OPERA

Επιβιβαστήκαμε  στα ταχύτατα πλοία των Φαιάκων  " e-mail " , εκείνα που δεν χρειάζονται  τιμόνι και βλέπουν μέσα στο σκοτάδι ,  συναντήσαμε τον σκηνοθέτη της  Αλεξανδρινής  ροκ όπερας  στην Πόλη του Βορρά,  να  ανοίγει την Πύλη του Βορρά με το καλύτερο  ίσως , συγκλονιστικά επικό  οπωσδήποτε.  έργο   των τελευταίων  ετών  στη Θεσσαλονίκη «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ροκ όπερα». Στα  ώτα  μας  ηχούσε ακόμη  η  κοσμογονική αυδή φωνή της  Μούσας Κλειούς  Γεωργίας  Βεληβασάκη που άνοιγε την  παράσταση τραγουδώντας  το προοίμιο:
 "Ϊστωρ των ανδρών, των άξιων των γενναίων τους  ήρωες  τιμώ εγώ, η Μούσα  Κλειώ.."
Αν αληθεύει  το  γεγονός  πως ο κόσμος κόσμημα  δημιουργήθηκε  από μία έκρηξη  συνειδησιακή  με την πρώτη νότα  ντο,  είμαστε σε μια μουσική του διαστολή  ταξιδεύοντας  με την Λύρα του Απόλλωνος. αργυρότοξου  φωτός.   του  τοξότη  σαϊτευτή.
Αγαπητέ μας  Κ.  Αθυρίδη  σας ευχαριστούμε για την ομηρική παρουσία σας στην Ομηρική Πολιτεία των ονείρων μας, για την παράσταση που δώσατε στην πόλη  του  Αλέξανδρου και για τον Αλέξανδρο που μας  χαρίσατε  τόσο ζωντανό σε μια ροκ σκηνή , νέο δυναμικό τολμηρό ατίθασα  οργισμένο  με τζιν παντελόνι, πουκάμισο και μποτάκια αθλητικά και νομίζω  πως το χειροκρότημα  σας άντεξε κάτι παραπάνω από αρκετά. Ήσασταν όλοι υπέροχοι και κάτι .... παραπάνω από 7 !
Να ξεκινήσουμε από το φινάλε. Έτσι όπως το περιγράφετε  στην αρχή του προλόγου σας από την ιδιαίτερα επιμελημένη έκδοση του έντυπου  υλικού της  παράστασης.« έγραψα το φινάλε που πάντα άφηνα στην άκρη , για να τελειώσει επιτέλους , (ή μήπως   για να αρχίσει ;) η πορεία του δικού μας  Αλέξανδρου»

1. Ποιος είναι ο δικός μας Αλέξανδρος και τι αντιπροσωπεύει  για σας σήμερα αυτό το όραμα του;
Ο Αλέξανδρος είναι αναμφίβολα μια προσωπικότητα που έχει βάλει τη σφραγίδα του στο βιβλίο της παγκόσμιας ιστορίας, αποτελώντας αναπόσπαστο κομμάτι της θεμελιώδους και διαχρονικής επιρροής του Ελληνικού Πολιτισμού στο παγκόσμιο φιλοσοφικό, πολιτικό, κοινωνικό και πολιτιστικό γίγνεσθαι. Εκείνο το οποίο θα υπογράμμιζα και που θεωρώ σημαντικότερο είναι αυτή καθαυτή η ύπαρξη του οράματος που δυστυχώς λείπει από τους σύγχρονους ηγέτες.
2. Ποιο είναι το στοιχείο που σας γοητεύει περισσότερο στην προσωπικότητα του;
Θαυμάζω τη δύναμή του, την πίστη του και το ανοιχτό του πνεύμα. 
3. Πως αποφασίσατε να ανεβάσετε σε μια τόσο αντιηρωική ισοπεδωτική  εποχή έργο  χαρακτήρων  με  τόσο αρχέγονο ηρωισμό;
Δεν μπορώ να πω ότι το έργο Alexander επιλέχθηκε ως αντίβαρο στη σημερινή αντιηρωική εποχή, τουλάχιστον όχι συνειδητά. Ίσως να ήταν μία ενδόμυχη διαμαρτυρία για την ανυπαρξία ηγετών, ηρώων και ανθρώπων με όραμα, που να μας εμπνεύουν. Αν, βέβαια, έψαχνα τον ήρωά μου σ΄ ένα ευρύτερο πεδίο, έξω από τα ελληνικά σύνορα, σίγουρα κάποιον θα έβρισκα, αλλά θα ήτανε δικός μας;
4. Δεδομένων των ανυπέρβλητων δυσκολιών που  θα συναντήσατε  σε ένα τέτοιου είδους αλεξανδρινό κατόρθωμα ή οδυσσειακό επίτευγμα κόψατε γόρδιους δεσμούς ή λύσατε κόμπους παλιούς;
Το έργο πρωτοπαρουσιάστηκε το Νοέμβριο του 2012 σ΄ ένα χώρο που μόνοι μας τον κάναμε θέατρο, χωρίς να έχουμε κανένα χορηγό και κανένα φορέα να μας υποστηρίζει. Με ογδόντα συντελεστές, μουσικούς, ηθοποιούς, χορευτές, ένα καινούριο και άγνωστο έργο και μόνα όπλα μας την επιμονή, την πίστη και το όραμά μας, δεν θυμάμαι να υπήρξε μία μέρα χωρίς να έπρεπε να λύσουμε κάποιο γόρδιο δεσμό. Ευτυχώς, το κοινό μάς αγκάλιασε και στη συνέχεια κάποιοι λίγοι, που θα ήθελα να αναφέρω, όπως ο Γιώργος Λαζαρίδης του ΜΜΘ, ο Γιάννης Βούρος και η Μένη Λυσσαρίδου του ΚΘΒΕ, πίστεψαν στο έργο μας κι έτσι ο Αλέξανδρος ετοιμάζεται, τώρα,  να «εκστρατεύσει» στο εξωτερικό.
5. Είχατε αρνητικές κριτικές  για την ροκ εμφάνιση του Αλέξανδρου από λεπτολόγους τυπολάτρεις  σχολαστικούς  ιστορικούς  αρχαιολόγους;
Η αλήθεια είναι ο Αλέξανδρος με τον τόσο αμφιλεγόμενο χαρακτήρα του και μ΄ ένα έργο που μέχρι σήμερα οι ιστορικοί ερευνούν τη σημαντικότητα, τις επιρροές και τη σημασία του, είναι ένα θέμα που προσφέρεται για διαφωνίες και επιστημονικές έριδες. Παρόλα αυτά, και είναι κάτι που δεν το περιμέναμε, δεν δεχτήκαμε καμιά αρνητική κριτική από κανέναν. Η ιστορικά εμπεριστατωμένη, αλλά χωρίς τάσεις ωραιοποίησης και υπερβολής, γραφή της λογοτέχνιδος Penny Turner, σίγουρα, συνετέλεσε καθοριστικά σ΄  αυτό.
6. Πως θα φανταζόσαστε τον Αλέξανδρο  50 χρονών  σήμερα, αρκετά ροκ για να μη τον φοβόμαστε;
Ο Αλέξανδρος πολεμούσε πάντα στην πρώτη γραμμή πίστευοντας ότι ήταν αθάνατος.  Ωστόσο, ο γιος της ιέρειας Ολυμπιάδας, που γνώριζε από μικρός τα μυστικιστικά μονοπάτια, που πριν ξεκινήσει επισκέφτηκε τους Δελφούς, που πριν τις μάχες συμβουλευόταν τους μάντεις, που διέσχισε την έρημο για να φτάσει στο ιερό μαντείο της Σίβα και να μάθει την αλήθεια της ζωής, αγνόησε τους χρησμούς για τη Βαβυλώνα επιλέγοντας το θάνατο στα 33 του χρόνια. Κάτι πέρα απ΄  αυτό, απλά δεν θα ήταν ο Αλέξανδρος.
7. Ποιο είναι το πρόσωπο που συμπαθείτε ή αντιπαθείτε περισσότερο από τα Ομηρικά Έπη;
Στα Ομηρικά Έπη όλοι οι βασικοί ήρωες είχαν κάτι σημαντικό να υπερασπιστούν, άλλος την αγάπη, άλλος τον έρωτα, άλλος την αξιοπρέπεια, άλλος την τιμή, άλλος την οικογένεια, άλλος την πόλη του. Έτσι, θα μου ήταν εξαιρετικά δύσκολο να αντιπαθίσω κάποιον. Τώρα ποιο συμπαθώ περισσότερο; Για κάποιον που επέλεξε να γράψει για τον Αλέξανδρο, δεν θα μπορούσε να είναι άλλος από το πρότυπο του ήρωά του, τον Αχιλλέα.
8. Είναι γνωστή η προτίμηση του Αλέξανδρου στα Ομηρικά Έπη και ειδικά στην Ιλιάδα  με  πρότυπο του  τον Αχιλλέα. Βρίσκετε  ομοιότητες σε συνδετική γραμμή Αχιλλέα Τηλέμαχου Αλέξανδρου;
Ήδη από τον 4ο π.Χ. υπήρχε η πεποίθηση ότι η γραμμή Δίας, Ηρακλής, Αχιλλέας, Φίλιππος συμπληρώθηκε με τη γέννηση του Αλέξανδρου, του γιου του Ηρακλή, του νέου Αχιλλέα. Αυτόν θαύμαζε ο Αλέξανδρος, τη δική του «σύντομη μα ένδοξη ζωή» επέλεξε, το δικό του Πάτροκλο βρήκε στο πρόσωπο του Ηφαιστείωνα, για να ακολουθήσει ένα δρόμο χωρίς επιστροφή. Το στοιχείο της αέναης περιπλάνησης/αναζήτησης τον ενώνει, δευτερευόντως, και με τον Τηλέμαχο.
9. Ως καλλιτέχνης, αγαπημένος μιας Μούσας θεωρείτε πως οι περιπέτειες της  τέχνης είναι οι περιπέτειες του πνεύματος που επιστρέφει στον εαυτό του με την χεγκελιανή έννοια του όρου ή  είναι υπερβολικά ιδεαλιστικό αυτό  σε ένα τοπίο στην ομίχλη τόσο  υλιστικό;
Οι περιπέτειες της τέχνης δεν θα έλεγα ότι ταυτίζονται, αλλά ότι περιγράφουν, σχολιάζουν ή ασκούν κριτική στις περιπέτειες του πνεύματος. Η τέχνη αντλεί από την καθημερινή ζωή. Επηρεάζει και επηρεάζεται απ΄ αυτή σε όλες τις φάσεις της. Ακόμα κι όταν το τοπίο, όπως λέτε, είναι ομιχλώδες ή υλιστικό, η τέχνη είναι πάντα εκεί να παίξει το δικό της ρόλο που, αν θέλετε, αυτή η αντιφατικότητα τον κάνει και εξαιρετικά ενδιαφέροντα.
10. Ποιο θα είναι το επόμενο έργο σας; Μια ρόκ Οδύσσεια …ίσως;
Ένας καινούριος κύκλος, μια νέα περιπέτεια, μόλις αρχίζει για την όπερα Alexander και ως σκηνοθέτης θα είμαι εκεί. Μουσική πάντα γράφω, αλλά ειλικρινά δεν ξέρω ποιο θα είναι το επόμενο έργο…
11. Τι δώρο θα θέλατε να κάνετε στον νικητή του διαγωνισμού μας, «Ο διαγωνισμός του τόξου στην Οδύσσεια»;
Το βιβλίο της Alexander Rock Opera που περιλαμβάνει το πρωτότυπο κείμενο, την ελληνική απόδοση και τη μουσική του έργου σε 2 cd
Σας επισυνάπτω τις απαντήσεις στις ερωτήσεις σας.
 Για οποιαδήποτε διευκρίνιση είμαι στη διάθεσή σας.
Σας ευχαριστώ πολύ,
Κώστας Αθυρίδης

Σας ευχαριστούμε θερμά, όλοι οι Πολίτες της Ομηρικής Πολιτείας και ας ελπίσουμε πως αυτή την φορά  με μια σύγχρονη αλληγορία του Ομηρικού Έπους, θα δεχθεί ο Αχιλλέας,  με προτροπή του  σοφού Νέστορα, την πρεσβεία  με τον Φοίνικα , τον Αίαντα και τον Οδυσσέα  για να επιστρέψει, χωρίς να  χρειαστεί  να σκοτωθεί  ο Πάτροκλος,  χωρίς  τις  υπερβολές  του εκτόρειου  διασυρμού, χωρίς η Εκάβη να θρηνήσει την πτώση και την άλωση μιας άδικης Υλιστικής Τροίας. Ας ελπίσουμε πως αυτή την φορά, αυτοί που κλείστηκαν στα  καβάφεια τείχη τα ψηλά,  κλέβοντας την γνώση τους θησαυρούς τα χρήματα την ομορφιά, θα βγουν έξω , θα αγκαλιάσουν τους συνανθρώπους τους με δικαιοσύνη  και ανθρωπιά γιατί πρέπει να διορθώνουμε τα λάθη μας και να διδασκόμαστε από την Ιστορία  και την σιωπηλή γνώση,  Δύναμη των Μύθων της.
Ο δικός  μας   Αλέξανδρος,  ηλιογενής,   ως εκ τούτου νέος  πάντα, νυμφευμένος  με την  Ήβη, ημίθεος   Ηρακλής  στο πάνθεο των Ολυμπιονικών που κατέκτησε, θα μας  χαμογελά νηφάλια,     μειλίχιος με γκρίζους κροτάφους  αλκίνοης   περισυλλογής,   γιατί τα αστέρια  ζουν για πάντα  στις  καρδιές  των  νοήμονων  ανθρώπων,  εκπληρώνοντας  την υπόσχεση του, όπως  την άδει   η ροκ όπερα  στην γέννηση του  με τον Φίλιππο Αρίστανδρο.
"Ελλάδα θα γίνει όλη  η γη"
Είμαστε όλοι ΈΛΛΗΝΕΣ φωνάξανε διθυραμβικά,  εξεγερμένοι  ενωτικά τα τελευταία χρόνια οι λαοί όλου του κόσμου στις πλατείες  της  μεγάλης παγκόσμιας θεατρικής σκηνής  του ομηρικού  σύμπαντος.
 Στον εξώστη, το Πνεύμα, άγρυπνος μάρτυς και αντικειμενικός παρατηρητής,   μας παρακολουθεί στις Περιπέτειες  της  Συνείδησης του και καταγράφει τα Ίχνη  της ακολουθώντας την Ιστορία της.

Αστραία, Μπαλούμη Ευαγγελινή  για την Ομηρική Πολιτεία

1 σχόλιο:

Όλα είναι δρόμος... αρκεί να είναι ένα μονοπάτι με καρδιά